vrijdag 24 augustus 2012

Vertellen en schrijven (2)

Natuurlijk schrijf ik ook verhalen, zie maar mijn andere blog met haikuverhalen.
Toch hoop ik dat het net is of je ze 'hoort', als je ze leest. Ik schrijf mijn verhalen met als achtergrond het mondeling vertellen, en ik hoop dat die toon er in zit.
Maar schrijven is niettemin een heel andere beleving. Je ziet de lezer in je verbeelding wel voor je, maar je zit alleen achter je scherm... Als mondeling verteller heb je luisteraars van vlees en bloed. Je voelt hoe het contact over en weer gaat, je reageert op elkaar, ook als dat niet woordelijk gebeurt. Je vertelt een verhaal daardoor nooit twee keer hetzelfde, ook al ga je uit van een vaste tekst. Schrijven én lezen doe je doorgaans in je eentje, het is een andere wereld. Een wereld van individuen. Met z'n allen naar een verteller luisteren, verbindt, je vormt al vertellend en luisterend een groep.
Dit is niet bedoeld als argument tegen het lezen! Lezen verinnerlijkt, juist omdat je in eenzaamheid communiceert met het boek. Wie een goed boek leest raakt verdiept, in het boek maar ook in zichzelf. Lezen creëert een binnenwereld. Kinderen zijn, als ze het thuis aanleren, verwoede lezers, ze vormen een rijker innerlijk dan kinderen die alleen maar tv kijken. In hun hele verdere leven komt dat van pas. Wie goed en graag leest, verveelt zich niet en hoeft niet altijd te worden bezig gehouden, dat kan hij zelf heel goed, ook later.
Maar in een tijd dat we weer zoeken naar meer saamhorigheid, kan het samen luisteren naar verhalen wel aan betekenis winnen. Verhalen helpen ons om weer meer te socialiseren.
Lang voor het schrift algemeen werd, was mondeling vertellen het voornaamste overdrachtmiddel, naast natuurlijk tekens en beelden. Mondeling vertellen bracht dus vanzelf de mensen bij elkaar. Sinds we schrijven zijn beide wijzen van overdracht, schrijven en vertellen, steeds met elkaar in wisselwerking gebleven. Schrijven is vertellen op papier. En het is volgens mij niet zo dat het boek, en de massamedia, het mondeling vertellen minder belangrijk hebben gemaakt. Wel kun je vaststellen dat we er slordiger mee omgaan, door jachtigheid en haast. Daarom kan het opleven van mondeling vertellen bijdragen aan onthaasting.

Een oefening om te proeven hoe we verrijkt zijn door vertellen, maar zeker ook door lezen in onze jeugd en kindertijd:
aan welk sprookje denk jij als eerste nu ik het woord 'sprookje' uitspreek?
Tip voor de coach: doe een rondje, verzamel eerst kort ieders eerste inval. Benadruk dat ze het hele verhaal echt niet hoeven te herinneren. De naam, en een enkel detail, is al voldoende om met het sprookje te werken, door de volgende vragen:
waarom zou dit sprookje als eerste bij je opkomen? Wat kan het voor je betekend hebben, of misschien nog?
Opdracht: zoek het op en vertel het de volgende keer, maar op een persoonlijke manier, dus voeg toe wat het voor jou te zeggen had en (weer) te zeggen heeft.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten