Waar haalt een verteller zijn stof
vandaan? Het is vanzelfsprekend dat vertellers
putten uit geschreven bronnen, maar toch ook voortdurend improviseren
(zie 3). Enigszins anders is dat voor acteurs,
die nu eenmaal vaak werken met vastliggende, geschreven teksten.
Dat is zo gegroeid: monoloog of dialoog, de tekst wordt eerst van
buiten geleerd, dan geleidelijk aan verinnerlijkt, zodat het
tenslotte je eigen woorden worden.
Doet een verteller dat dan niet? Dat
ligt er aan wat voor genre verhaal hij kiest. Hij heeft
doorgaans meer speelruimte om de tekst naar eigen behoefte te
veranderen. Optredend met verhalen uit de Decamerone bijvoorbeeld,
veroorloofde ik mij veel improvisatievrijheid, omdat Boccaccio's
verhalen toch meer voor het lezen, dan voor het mondeling vertellen
gemaakt lijken te zijn. Het is vertellen-op-papier, en om dat nu weer
'mondeling leven' in te blazen, moet je het transponeren. Je moet
daarbij veel weglaten, en al vertellend spanning verplaatsen naar
waar een eigentijdse luisteraar de pointe legt, anders dan de
Florentijnen uit de veertiende eeuw. Kort gezegd, wij lachen om
andere dingen dan zij.
Dat improviserend hervertellen
geldt trouwens voor veel traditionele verhalen: sprookjes van Grimm
bijvoorbeeld lenen zich beter om in eigen woorden weer te geven dan
sprookjes van Hans Andersen, wiens mooie literaire verhalen
getrouwere weergave vereisen.
Maar de 'vrije verteller' kan ook voor
volledige improvisatie kiezen: in het voorbeeld van de ode (zie
3) vertel je in de kring over een dierbare verteller uit je jeugd:
het spreekt vanzelf dat je dat eerst onvoorbereid doet. Het verhaal
ontstaat zoals het in je opkomt. In tweede instantie kun je dan
besluiten daaraan te schaven, de opbouw te verbeteren aan de hand van
een aantal principes die je in de cursus leert, accenten te leggen
waar je toehoorders blijk gaven van geboeidheid, en gebabbel weg te
laten dat je aanvankelijk nodig had om je gedachten te vormen.
Oefening: vertel een verhaal uit de cursus eens aan een huisgenoot: observeer van binnen, hoe zich een tweede keer zo'n verhaal al verder vormt. Misschien verandert de volgorde, of voeg je iets toe.
Tip: let eens op pauzes...Ben je bang om onderbroken te worden?
Het is vaak een hele ontdekking, dat
wat je zelf hebt meegemaakt net zo goed het vertellen waard is, als
het reproduceren van verhalen uit boeken. Wie eenmaal leert om goed
te vertellen weet weer dat het de moeite waard is om te leven. Jij
bent nu de bron. Het leren vertellen van verhalen uit de
verteltradities, zoals sprookjes, is dan feitelijk een tweede
bron.
Derde bron, maar vaak verweven
met de eerste twee, is je fantasie. Een verteller creëert
verhalen zomaar uit eigen koker, ze zijn nooit eerder verteld! Als je
daarin wat bedreven raakt kan het heerlijk zijn om te doen: je wordt
weer als een kind voor wie alles wat in hem opkomt verhaal is. Iemand
vraagt je wat die boom zou vertellen als hij de kans kreeg, en jij
vertelt het gewoon. Het is het ultieme inlevings- en
voorstellingsvermogen, om alle dingen te laten vertellen. Zo maak je
alle dingen nieuw. Je kende die boom, dat huis, die straat nog niet
vóór ze vertelden!
Improviseren is dan ontdaan van de wat
geringschattende bijbetekenis: het is creëren geworden, scheppen. Er
is een oud verhaal dat God de eerste verteller was. In dat geval zijn
vertellers scheppers naast God.
Tenslotte zijn de hier zo aangeduide
'drie bronnen waar onze verhalen vandaan komen' natuurlijk met elkaar
verweven. Ga maar na: in je fantasie komen oude beelden boven uit je
eigen onderbewuste, en uit alles wat je in het leven hebt opgepikt;
en in het vertellen van bestaande, traditionele verhalen ontdek je al
vertellend dat ze eigenlijk ook over jou gaan. Kortom, ons
vertelgeheugen is als een slapende olifant die je af en toe maar eens
wakker moet maken.
drie bronnen, begrijp ik:
BeantwoordenVerwijderenBestaande verhalen,
Je geschiedenis,
Je fantasie.
En nr vier:
de natuur!
groetland
Ja, dat spreekt me wel aan. Zie . Dank dat je me op zo voor de hand liggends attent maakt.
VerwijderenWat een creatieve rijkdom, de sites van Groetland, o.a. speechen.nl, & Schworks!
BeantwoordenVerwijderen